سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/5/30
9:43 عصر

جمعیت و امنیت

بدست مستند ساز شیعه ایرانی در دسته ثائر، روح الله رفیعی، کنترل، جمعیت

 

در انتهای دهه 60 شمسی بنابر آنچه که بانیان آن می گویند به دلیل تحریم ها ، جنگ همه جانبه و عدم کفایت در مدیریت اقتصادی و نبود دانش اسنفاده از مدیریت منابع انسانی سیاستی در ایران به اجرا درآمد که آرزوی چشم آبیان آن سوی مرزهای این گستره خاکی بود . سیاستی که در ابتدا با ظاهری منطقی و مصلحت جویانه در جستجوی تنظیم خانواده بود که با شدت گرفتن این اندیشه و کمک های بی دریغ سازمانها بین المللی به روند اجرایی این حرکت باعث کاهش رشد جمعیت در بازه کمتر از دو دهه و پیری و کهنسالی در بازه دو دهه آینده به دنبال خواهد داشت .

حال پس از گذشت دو دهه از این طرح و مشخص شدن خسارت های آن در حوزه های اجتماعی ،فرهنگی ، سیاسی ، امنیتی و حتی اقتصادی بار دیگر عزم بر بازنگری بر اجرای این طرح در کشور جدی شده بطوریکه فلان مسول آماری بصورت عجولانه در خبر تلویزیون ظاهر شده و خبر از اعلام سیاست جمعیتی در کشور می دهد و گل صحبتش می شود ارائه خدمات تامین اجتماعی به فرزند سوم به بالا!

حال چه خواهد شد و چه در سیاستها اتفاق می افتد برای متخصصین این امر بماند و بس. ولی نکاتی از زوایای دیگر به عنوان پیشنهاد مطرح می شود که شاید برای صاحبان تصمیم گیری در کشور باعث تامل گردد.

با وجود گره جمعیتی که در دهه 60 در این کشور روی داد و میانسالی این نسل جمعیتی در آستانه سال 1410 شمسی لازم است نیازهای نسل میانسال از هم اکنون مورد توجه قرار گیرد تا غفلتی که برای تامین تحصیل ، کار ، دانشگاه ، ازدواج و مسکن روی داد دوباره با این نسل صورت نگیرد احداث مراکز تخصصی درمانی سالمندان ،تربیت پزشکان متخصص و کادر درمانی، توسعه و همگام سازی خدمات شهری با نیاز سالمندان، ترویج فرهنگ سالمند مداری ،ایجاد بستر جهت استفاده از تجارب سالمندان و پیش بینی منابع مالی جهت تامین نیازهای سلامت و اجتماعی با توجه به کاهش نیروی کار جایگزین

توسعه و ترویج فرهنگ باروری می تواند در روند جاری جمعیت بسیار مفید باشد اما با سیاست تبلیغی تک سویه اجرای آن دور از ذهن خواهد بود و موانع فرهنگی و اقتصادی آن سدی در اجرای انجام آن خواهد شد.

ارتقاء کیفی مراکز دولتی جهت سلامت مادر و فرزند وکاهش هزینه عمل زایمان در زایشگاه های خصوصی و ارتقاء سلامت در زایششگاه های دولتی.

نظارت بر بازار ملزومات کودک بخصوص پوشاک ویا اعطای  یارانه لازم  در این خصوص

ارتقاء کیفی مدارس دولتی و کم کردن فاصله سطح آموزشی با مدارس غیر انتفاعی گام موثری در تشویق خانواده ها برای ازدیاد موالید در شهرهای بزرگ و در میان نخبگان به شمار می آید

ارتقا بیمه زنان خانه دار ،آموزش از راه دور زنان جهت خانه و خانواده از دیگر نکاتی است که می بایست مورد توجه مسولین امر قرار گیرد.